עידוד הליכה

עידוד הליכה

עידוד הליכה

מאת: אמא יולי לביא


מצורפים עבורכם מספר המלצות שיולי כתבה.

חשוב להדגיש כי אין ליחס לנאמר כאן דבר מלבד המלצות.

ילדים היפוטוניים רבים חוששים לבצע את הצעד הראשון ללא תמיכה, זה מצב מאד נפוץ ותקין. ניתן לעזור לקדם את ההליכה העצמאית במספר אופנים.

המלצות של מדריכת מכללת צעד ראשון:

  1. קיים חשש של הילד לנתק את הידיים ולבצע את הצעד הראשון. ניתן לעשות תרגיל בו אנו מעודדים את הילד לעבור בין הספה לשולחן בסלון ע"י צעצוע וכל פעם מרחיקים אותם מעט אחד מהשני,  עד שהילד מגיע  למרחק של צעד בין אחד לשני. בתרגיל זה אנו מתרגלים את עזיבת הידיים תוך ביצוע צעד ומתן ביטחון לילד שהוא מסוגל לעשות זאת.
  2. מאד מומלץ לא להוליך את הילד, מכיוון שבמצב זה הוא לומד לסמוך עלינו ולא על עצמו ובכך ההליכה העצמאית מתעכבת. בכל מקרה אם אנו בכל זאת רוצים לסייע לו ללכת, לתת יד בגובה הכתפיים של הילד, בכדי שהוא יהיה זה שמוביל את התנועה ואנו שם רק כתמיכה.
  3. הליכה עם הליכונים לתינוקות או בימבות למיניהם, מעכבת הליכה עצמאית. מכיוון שבצורה זו הילד לומד ללכת כאשר משקל הגוף שלו נוטה קדימה ונשען על משהו.
  4. נושא חשוב ביותר אשר תורם להליכה עצמאית הינו מערכת שיווי משקל מפותחת. שווי משקל טוב בשלבים מוקדמים (התהפכויות, עליה על שש, זחילה וישיבה) מהווה את הבסיס לעמידה יציבה, הליכה ולשאר התנועות במוטוריקה גסה בשלבים מאוחרים יותר (טיפוס, קפיצה , דילוג וכן הלאה). שווי משקל מורכב מתפקוד יעיל של איבר שווי המשקל באוזן, ותנועתיות של הגוף לאזן את עצמו במרחב. שווי משקל נכון בא כתוצאה מיכולת תנועה של הגב (כפיפה, הזדקפות, תנועה לצדדים), יכולת העברת משקל, מימוש של כל השלבים ההתפתחותיים עד כה.

תרגילים שניתן לבצע לשיפור מערכת שיווי המשקל הינם:

  • על הרצפה לגלגל אותה מגב לבטן ולהפך. פעמים רבות ובקצב מהיר.
  • מישיבה/זחילה - בעזרת כרית לתת דחיפות עדינות שיוציאו אותה משווי משקל ויתרגלו אותה להתאזן. את הדחיפות יש לתת בצידי הגוף, בכתפיים .
  • בישיבה על כדור פיזיו - הקפצות במקום, ניעות קדימה אחורה ולצדדים.

נושא חשוב נוסף מתייחס לנושא חיזוק טונוס השרירים הכללי בגוף ובתוכו חיזוק שרירי האגן:

תרגילים לחיזור טונוס ושיפור מערכת שיווי המשקל – אנו מעוניינים לתת לילד כמה שיותר חוויות שונות, אשר יפעילו את השרירים ויגרמו למערכת שיווי המשקל להתפתח

תנועה במרחב:

  • אווירונים– לאחוז את הילד עם הפנים אלינו ולהרים מעל ראשינו – אני מצפה שהתינוק יישר את רגליו ויזקוף את הגב. במידה ולא, להמשיך להרים ולהוריד, אפשר לקרב את הבטן לראש שלנו ולהסתובב – ייתכן כי ייקח זמן עד שהשרירים יתחזקו מספיק לזקיפה, יש לתרגל כל יום מספר דקות.
  • אווירון הפוך– לאחוז את הילד בצלעות, פנים כלפי חוף ולהרימו למעלה ב-45 מעלות. המטרה חיזוק שרירי הבטן והרמת הראש לכיוון הבטן. במידה והילד מפיל את הראש אחורה יש לבצע בזוית קטנה יותר. חשוב – לבצע תרגיל זה מספר שניות ולתת לנוח.
  • "סופרמן"– לאחוז את הילד על הידיים שלנו בשכיבה על הבטן, יד בין הרגליים ויד שנייה תומכת בבית החזה ולהניף לצד למעלה וחזרה. התרגיל משפר את מערכת שיווי המשקל וגורם להרמת הראש וחיזוק שרירי הגב וחגורת הכתפיים.
  • נפילות - לאחוז את הילד בערסול קידמי, פנים החוצה, כאילו יוד על הידיים שלנו, ולהוריד את הידיים במהירות כלפי מטה. הילד חווה תחושה של נפילה וגורם ההפתעה מאלץ את המוח להפעיל את השרירים בגופו.
  • רפלקסים של שיווי משקל – (ניתן לביצוע מגיל שלושה חודשים) לאחוז עם הפנים החוצה, יד בין הרגליים ויד על בית החזה, הילד מוטה קדימה על היד העליונה. להניע רק את היד העליונה, יד תחתונה אינה זזה. לבצע תנועה איטית מאד מצד לצד. בתרגיל זה אנו מפעילים את הרפלקסים של שיווי המשקל ובכל פעם אנו מפעילים את השרירים לאורך כל הצד של הגוף של התינוק. אנו נראה כיצד ראש התינוק בזמן ההטיה מתיישר חזרה למצב מאוזן והרגליים פועלות גם לכיוון הנגדי.
  • איזונים על הכתפיים – (ניתן לביצוע מגיל 5 חוד') להושיב את הילד על הכתפיים ולבצע הטיות קטנות מצד לצד, קדימה ואחורה – מפעיל את הרפלקסים של שיווי משקל ומחזק את השרירים לאורך צידי הגוף, הגב וחגורת הכתפיים. יש לתת דגש על תנועה איטית בכדי שהמוח יספיק להגיב ולהפעיל את השרירים.
  • הכי חשוב לתת לה להתנסות באופן חופשי בסביבה מוגנת, אך כזו שתאפשר עצמאות רבה. לגבי נעליים, לדעתי דווקא כדאי לתת כמה שיותר ללכת ללא נעליים בכדי לאפשר לכף הרגל לבצע את האיזונים הדרושים לייצוב הגוף, ברגע שהרגל סגורה בתוך הנעל, אין לכף הרגל היכולת לעשות זאת. ברגע שהם תופסים את הרעיון המעבר להליכה עצמאית הוא מהיר מאד.

תרגילים לעידוד הליכה:

לילדים עם היפוטוניה (גמישות יתר) כמו הבן שלי, פיזאוטרפיסטית המליצה לנעול נעליים גבוהות על מנת לייצב הקרסול.

להלן  מספר תרגילים הלקוחים מהאתר של ענבל שמיר- מטפלת בהתפתחות מוטורית:

  1. רוטציות בעמידה: כשהתינוק עומד בתמיכה של רהיט או הורה, להפנות את תשומת ליבו לאחור לצעצוע כלשהו ובכך לעודד אותו לנתק יד אחת מהתמיכה, ולשלוח אותה לקראת הצעצוע, בעזרת סיבוב של המותן והפניית המבט לאחור.
  2. בישיבה או בעמידה נתמכת, להפריח בועת סבון מול התינוק או מצדדיו ולעודד אותו לפוצץ את הבועה בעזרת הרגל. יש לשנות את המיקום של הבועה לזוויות שונות. השליטה בתנועה מתחזקת עם הגיל ועם הניסיון של התינוק וניתן להעלות או להוריד את רמת הקושי.
  3. בעמידה מול התינוק לאחוז בשתי ידיו ולהעביר משקל מרגל לרגל לצלילי שיר (כמו: עוגה-עוגה-עוגה). תינוקות אוהבים את זה והעברת משקל חדה מצד לצד תוך ניתוק כל רגל לסירוגין, משעשעת אותם, מחזקת להם את השרירים הצידיים שאמונים בין היתר על שיווי המשקל ומאמנים אותם בהפרדת רגליים שנדרשת בהליכה.
  4. כשהתינוק עומד, בהשענות עם הגב אל הקיר/אל הורה, נניח על הרצפה למולו כדור ונדגים לו בעיטה. אחרי כמה נסיונות נצפה שהתינוק (תלוי בגילו) יושיט רגל קדימה ויבעט. ניתוק של רגל מהקרקע דורש מהתינוק העברת שיווי משקל שנדרשת להליכה.
  5. הליכה/הולכה על משטחים שאינם יציבים, תעודד את כף הרגל לפעולה מורכבת שתחזק את היציבות, ותשכלל את המערכת הווסטיבולרית (מערכת שיווי המשקל). אפשר להיעזר בהליכה על מזרן רך, כריות, חול וכד'.
  6. הליכה ישרה בין שתי שורות של כסאות או רהיטים מוגבהים. מבחינת התבנית התנועתית שלה, ההליכה הישרה (קדימה) קרובה יותר להליכה עצמאית מאשר הליכה צידית סביב רהיטים. היא מאפשרת לתינוק להעביר משקל מרגל לרגל ולהתקדם תוך שימוש סימטרי בשני צידי גופו.
  7. תרגול הליכה צידית מול קיר. אפשר להדביק מדבקות על הקיר כדי לעודד את התינוק לנוע מנקודה אחת לשניה.אני מתרגלת הליכה על המראה כאשר ילד יכול לראות את עצמו ולשחק עם עצמו או ליד המקרר עליו אני שמה מגנטים. או מעבר בין רהיטים קרובים אחד לשני (מרחק של צעד-שניים, לא יותר) יכול בהחלט לתת בטחון ולעודד את תחילת ההליכה העצמאית.
 
 
 
אם גם את אמא מנוסה ורוצה להמליץ לאמא הטרייה נשמח אם תכתבי לנו ל- [email protected]
 
 
 
 
היה הראשון לרשום תגובה הוסף תגובה
תוכן ההודעה: